50 dead man walking and murals - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Merel Oostdam - WaarBenJij.nu 50 dead man walking and murals - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Merel Oostdam - WaarBenJij.nu

50 dead man walking and murals

Door: Merelina

Blijf op de hoogte en volg Merel

17 April 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hee iedereen! Weer even een update. Ik heb een paar indrukwekkende dagen achter de rug waar ik graag over wil vertellen. So, here goes:

Dinsdag hadden we Tjarda’s feestje! We hebben samen pannenkoekentaart gemaakt die prima gelukt is! En daarnaast ook enorm lekker was iedereen was helemaal blij! Daarna wilden we naar de limelight maar die was zo druk dat er buiten al rijen stonden. Dus wij op naar de eg. Daar was het wel enorm gezellig. Het was dinsdagavond dus quizavond. Met die quiz kun je 30 £ aan voedsel winnen dus we hebben onze best gedaan. Helaas hadden we niet gewonnen wel enorm geze3llig gehad gelukkig! Alle antwoorden die we niet wisten hebben we Jack Sparrow ingevuld. Of Hugh Jackman. Of Pizza. Of Titanic. In ieder geval niet het juiste antwoord…

Woensdag Zijn Tjar, moes en ik naar de film geweest. 50 dead man walking. Als je de kans hebt moet hem echt gaan zien, al weet ik niet of hij in Nederland ook draait. Een erg geode film over ene jongen die tijdens de tijd van de troubles left. Hij is katholiek en heeft geen baan zoals bijna alle katholieken in die tijd. Dan komt de IRA langs die hem een baan geeft. Mensen rondrijden die bommen ergens neerleggen. Maar goed hij realiseert zich natuurlijk dat daar mensen bij doodgaan als een bom ontploft. Dan komt de Britse geheime dienst, MI5 langs en die vraagt hem om de IRA te verraden. Op die manier kan hij mensen redden die anders omgekomen waren bij bommen. Uiteindelijk red hij ongeveer 50 man, dus 50 dead man walking. Aan het eind gaat het mis natuurlijk, en moet hij rennen. Het is een waargebeurd verhaal. De film eindigt ook met de zinnen: Martin is still on the run. He will never see his family again.
Hij heeft een vrouw en twee kinderen... echt heeeeel indrukwekkende film!

Donderdag hebben Tjar, Moes en ik een political cabtour gedaan. Een tour waar je met een taxi langs allerlei murals en andere overblijfselen van de troubles gaat. De taxichauffeur is iemand die de troubles heeft meegemaakt. Hij verteld allerlei informatie die je zo op jezelf niet te weten komt. Ook persoonlijke verhalen zijn interessant natuurlijk. Hij vertelde ons bijvoorbeeld over een mural (muurschildering) waar drie mannen op staan: ‘die middelste man die liep ons huis uit, riep tegen mijn vrouw of ze tegen mij wilde zeggen dat ik vanavond moest komen kaarten, deed de deur achter zich dicht en is neergeschoten.’ Dat maakt wel indruk.
We zijn ook langs de memorial garden voor de hungerstrikers geweest. Dat is ook een verhaal wat erg indrukwekkend is, maar teveel wordt om hier allemaal te vertellen. Ik zou zeggen wiki het!

Ik ga weer eens even verder met school nu. Druk bezig met mijn masterproject over de titanic. Veel info opzoeken, daar langs gaan enzo.

Nog maar 15 daagjes en dan gaan we alweer terug! Wel vreemd. Ik ga het missen hier, maar ik ben ook wel weer blij om jullie allemaal weer te zien. En natuurlijk mis ik mijn liefje nog het meest!

Tot over 15 dagen!

  • 17 April 2009 - 12:42

    Anneke:

    Hey Merel,
    Een pannenkoektaart? ik heb er nog nooit van gehoord. Als Tjarda weer thuis is laat ik me een keer verrassen.
    Jullie hebben idd weer indrukwekkende dingen gezien en gedaan.
    Voorzover ik weet draait die film hier niet, ik zal eens even googelen.
    Een rustig weekend zonder Maaike en Tjar?
    Lieve groet

  • 18 April 2009 - 15:27

    Mayke:

    klinkt allemaal weer heel indrukwekkend....

    liefs, Mayke

  • 12 Augustus 2009 - 15:02

    Sabrina:

    20 juli gaat de film in premiere in Nederland. Hij draait vooral in de arthousefilms omdat het geen standaard Hollywoodfilm is. Lijkt mij een ijzersterke en indrukwekkende thriller. wat vet dat je hem daar gezien hebt, leeft het daar een beetje. iederen in Nederland moet die film ook zeker gaan zien.

  • 12 Augustus 2009 - 15:11

    Filmlover:

    Ik was even aan het googelen over de film Fifty Dead man walking en toen kwam ik per abuis op deze pagina terecht. Jij bent denk ik wel een van de weinigen die deze film heeft gezien, want hier draait hij nog niet. ik ben sowieso wel enthausiast over de acteurs die er in deze film spelen. Vooral Jim Sturgess is een goede acteur om zeker in de gaten te houden. heb ook veel goeds gehoord over de regiesseur. Dus zeker een aanrader! Heb hem zelf helaas nog niet gezien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Ik ga lekker studeren aan de St. Mary's universiteit in Belfast en daar heb ik enorme zin in!

Actief sinds 11 Dec. 2008
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 13676

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: