Verwarming, elektriciteit en dergelijke - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Merel Oostdam - WaarBenJij.nu Verwarming, elektriciteit en dergelijke - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Merel Oostdam - WaarBenJij.nu

Verwarming, elektriciteit en dergelijke

Door: Mereltje

Blijf op de hoogte en volg Merel

09 Februari 2009 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Hallo iedereen,

Hoe makkelijk is een nederlandse cv of gaskachel! je zet hem aan of draait hem op de goede temperatuur en hij doet het. Aan het eind van de maand betaal je wat je hebt verbruikt. In Ierland gaat dit iets anders: Onze cv werkt op olie. Als de olie op is bestel je nieuwe olie bij de oil company. Die komt dan langs met een tankauto vol olie. Er gaat een slang door je huis heen naar de olietank in de achtertuin en daar wordt er een van te voren afgesproken hoeveelheid olie in je tank gedaan. Daar kun je dan weer een tijdje mee vooruit. Erg interessant om te zien.

Elektriciteit is ook anders geregeld dan in Nederland. Het is een prepaid systeem. je koopt voor 20 pound stroom in de winkel. Daar krijg je dan een bonnetje met een 20 cijferig getal erop. Dit toets je thuis in, in de meterkast en dan heb je stroom. Eigenlijk ideaal; je betaald nooit meer dan je verbruikt. Je hebt ook geen gezeur met bedrijven en prijzen die verschillen. Iedereen betaald hetzelfde.

tot zover 'thuis'

Vandaag weer lessen gevolgd op school. Eerst British History over de politieke veranderingen op het gebied van armoede aan het begin van de 20e eeuw tot aan de eerste wereldoorlog. Invoering van pensioen, verplichte (gratis) schoollunches en verplichte schoolartsen en gratis medicatie. Het pensioen is hier pas 100 jaar geleden ingevoerd!

daarna een les over de verschillende muren die in Belfast maar ook in de rest van de wereld worden/zijn gebouwd. Naast de muren hier ook dus de muur in Berlijn, en in Jerusalem. We hebben het gehad over het nut van deze muren. De vraag: do they wall-out or do they wall-in people? Een erg interessante les all together.

Jos en ik hebben erg gelachen. Sommige mensen zien er gewoon een beetje raar uit. En deze jongen had een hoofd dat bijna constant leek te zeggen: "ik snap het niet" Ik kon niet naar die jongen kijken zonder te lachen... Ik heb me aan mezelf geergerd maar ik kon niet anders dan lachen... Sorry jongen met stig-shirt aan. Ik heb erg om je gelachen.

Ik geloof dat ik alweer aan het eind ben van mijn verhaal en het is iets langer geworden dan ik gedacht had! morgen misschien wel weer een verhaal!

Liefs mereltje


  • 09 Februari 2009 - 13:41

    Tjar:

    Jij en lachen? Nee toch? Je was zo serieus!!!

    Why so serious?! ;)

  • 09 Februari 2009 - 13:54

    Jeltsje:

    Die lessen die jullie gehad hebben klinken erg interessant! Have fun!


  • 09 Februari 2009 - 14:02

    Marriet:

    Maakt niet uit dat je verhaal langer is geworden, tis altijd leuk om te lezen;)

    Have fun!

  • 09 Februari 2009 - 20:08

    Frank:

    Goh.. verbazingwekkend hoe de cv en elektriciteit zijn geregeld..

    En kunnen jullie ook merken dat je Engels verbeterd?
    Dat hebben wij hier in Zweden natuurlijk helemaal niet.

    Groets,
    Frank

  • 09 Februari 2009 - 21:12

    Anneke:

    Hallo Merel, idd een heel apart systeem voor stroom en verwarming. Ik hoop maar dat jullie daar op gerekend hadden, dat je dit nog apart moest betalen.
    Volgende week rustig, heb ik begrepen?
    Jullie waren daar al eens geweest in Schotland?
    Groetjes en veel plezier met z'n allen

  • 10 Februari 2009 - 08:22

    Lily (moeder Jos):

    Hoi Merel
    Leuk om je verhaal te lezen, jullie schrijven allemaal wat anders het vult elkaar goed aan zo.
    Volgende week heb je wat meer rust als Jos en Tjarda in Schotland zijn.
    Geniet van je verblijf in Belfast er wordt gelukkig veel gelachen.

  • 10 Februari 2009 - 08:45

    RH En Mayke:

    Hey mereltje!

    Zo te lezen heb jij het ook erg naar je zin daar! Gelukkig maar. Grappig hoe dat daar werkt met verwarming en stroom. Je hoort snel weer wat van ons...

    Liefs Roelof Henk en Mayke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Ik ga lekker studeren aan de St. Mary's universiteit in Belfast en daar heb ik enorme zin in!

Actief sinds 11 Dec. 2008
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 13703

Voorgaande reizen:

02 Februari 2009 - 02 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: